Strona główna » Smaczna Strona » Porady kulinarne » Jak dobierać olej do przygotowywania konkretnych potraw?

Porady kulinarne

Jak dobierać olej do przygotowywania
konkretnych potraw?


Na rynku dostępna jest cała gama olejów. Błędem jest pogląd, że różni je wyłącznie napis na butelce i cena na etykiecie. Prawda leży głębiej, ponieważ nie każdy olej czy oliwa ma to samo przeznaczenie. Wszystko zależy od surowca, z którego dany olej został wyprodukowany oraz proces jakiemu został poddany, aby otrzymać gotowy do użycia produkt. Dowiedz się więc jak obchodzić się z tym cennym dla naszego zdrowia artykułem spożywczym, aby nie zaszkodzić swojemu zdrowiu.


Oleje najwyższej jakości to nierafinowane (surowe) oleje tłoczone na zimno. Zazwyczaj mają przyjemny aromat i smak, zachowują także niemal wszystkie cenne dla zdrowia substancje, zawarte w surowcu roślinnym. Przede wszystkim spożywa się je na zimno, jako dodatek do sałatek, surówek, zimnych sosów, farszów itp. Oleje takie nie nadają się do podgrzewania (smażenia, pieczenia), ponieważ szybko tracą swoje właściwości, a nawet stają się toksyczne. Oleje rafinowane są trwalsze, zwykle bezwonne lub mało aromatyczne i lepiej znoszą wysokie temperatury (nie utleniają się), dlatego można na nich bezpiecznie piec i smażyć.

Oleje do smażenia, grillowania i pieczenia

Najlepsze do dań z patelni, rusztu i piekarnika są oleje o przewadze kwasów jednonienasyconych. Należą do nich oliwa z oliwek i olej rzepakowy. Smażyć i piec można również na gęstym i aromatycznym oleju kokosowym oraz na zwykłym, rafinowanym oleju kukurydzianym. Ten ostatni znakomicie nadaje się do krótkiego smażenia (jajecznica, chrupkie warzywa, podgrzanie makaronu, ryżu lub pierogów).

Z olejów wielonienasyconych do smażenia, pieczenia i grillowania w temperaturze do 180oC świetny jest olej z pestek winogron. Jest on wyjątkowo zdrowy i wartościowy. Posiada niezwykłą właściwość, a mianowicie cenne NNKT (Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe), które zwykle ulegają rozpadowi pod wpływem wysokiej temperatury, natomiast w oleju z pestek winogron są trwałe.

Oleje do głębokiego smażenia

Do głębokiego smażenia we frytkownicy najlepsza jest oliwa z oliwek lub jego tańszy substytut - olej palmowy. Warto pamiętać, by wylewać olej po zakończeniu jednego cyklu smażenia i nie używać go ponownie. Taki olej niekorzystnie wpływa na smak potraw, a co więcej nie jest dobry dla naszego zdrowia.

Oleje do sałatek, zimnych sosów i... kanapek

Zazwyczaj do dań na zimno używamy aromatycznych olejów tłoczonych na zimno lub oliwy z oliwek. Ich orzechowe, owocowe lub ziołowe nuty harmonijnie komponują się z warzywnymi sałatkami, zimnymi sosami, gotowanymi warzywami. Można je też łączyć z pieczywem, warzywnymi surówkami, a nawet... przyrządzać z nich słodkie desery.

Poniżej prezentujemy małą praktyczną ściągę, która z pewnością okaże się pomocna zarówno w szale zakupów, jak i podczas gotowania w domowym zaciszu.

  • Olej arachidowy - tłoczony na zimno jest wyjątkowo smaczny: aromatyczny, przejrzysty, żółty o intensywnym, orzechowym smaku i zapachu. Polecany na zimno do sałatek, sosów, gotowanych warzyw; jest też doskonałym dodatkiem do surówek z kapusty.
  • Olej kokosowy - tłoczony na zimno jest tłuszczem stałym, przypominającym mleczną, jednolitą pastę o przyjemnym, kokosowym zapachu. Można stosować go na zimno, jako "smarowidło" do kanapek, dodawać do ciast, tortów i czekoladowych deserów. Rozpuszcza się w temperaturze 23-26oC, więc może być też dodawany do dressingów i sosów sałatkowych.
  • Olej kukurydziany - tłoczony na zimno ma kolor pomarańczowy (rafinowany jest żółty). Doskonały na zimno do sałatek, surówek, sosów, majonezów i zup.
  • Olej lniany - zalecany na zimno jako dodatek do sałatek, gotowanych jarzyn, farszów, past twarogowych - wzbogaca ich bukiet i dopełnia smak.
  • Olej rzepakowy - jego delikatny aromat i jasnozłoty kolor oraz wyrazisty lekko ziołowy smak sprawiają, że jest pysznym dodatkiem do surówek z kiszonej kapusty, sałatek greckich, dipów, sosów i past.
  • Olej słonecznikowy - wykorzystywany do gotowania i do sałatek, surówek z kiszonej kapusty, past serowych, dipów i sosów. Nie należy go podgrzewać powyżej 100oC.
  • Olej sezamowy - szczególnie popularny w kuchniach azjatyckich. Ma charakterystyczny, orzechowy smak i aromat, który sprawia, że jest idealnym dodatkiem do sałatek, sosów i dipów, dań wegetariańskich, potrawek, dań mięsnych, farszów, serów oraz słodyczy. Nie należy go ogrzewać powyżej 70oC.
  • Oliwa z oliwek - uniwersalna i wyśmienita, idealna do zup, deserów, łagodnych przystawek, sosu winegret, majonezów i rozmaitych dipów smakowych. Niezastąpiona w daniach kuchni włoskiej i francuskiej. Doskonała do smarowania aromatycznych tostów i grzanek (ziołowych, czosnkowych). Warto wypróbować jej wersje "smakowe" z dodatkiem aromatycznych ziół: rozmarynu, oregano, tymianku itp.
« powrót