Ty kupujesz. My dostarczamy.
Tesco.pl »Tesco Ezakupy »Poradnik domowy »

Dieta dla sportowca

Przy dużym i regularnym wysiłku fizycznym ważny jest dobrze dobrany program treningowy oraz odpowiednio sporządzony jadłospis. Dowiedz się, jakie produkty powinny dominować w Twojej diecie, jeżeli chcesz mieć dużo energii do ćwiczeń.

Podstawą są regularne i zbilansowane posiłki, które zapewnią Ci siłę na trening. Ważne jest, aby brać pod uwagę ilość wartości odżywczych, które dostarczasz sobie jedząc wszystkie posiłki podczas dnia i rozplanować to zgodnie z Twoim potrzebami, które zależą od czynników takich jak płeć, wiek i rodzaj uprawianego sportu.


Węglowodany


Każdy lubiący wysiłek fizyczny, musi dostarczać sobie posiłki bogate w węglowodany, zawierające je produkty są bowiem głównym źródłem energii. Najlepsze są produkty, które mają niski indeks glikemiczny (wskaźnik, który klasyfikuje produkty spożywcze na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi po ok. 2 godzinach po ich spożyciu), ponieważ uwalniają one energię stopniowo. Do tego typu produktów zalicza się makaron, płatki owsiane, brązowy ryż, kasze oraz pieczywo pełnoziarniste. Dzięki węglowodanom organizm nie tylko będzie miał zapas energii, ale również zregeneruje włókna mięśniowe już po treningu.


Białko


Nasze organy i tkanki ciała są zbudowane z białka. Zwiększając aktywność fizyczną, zwiększasz również zapotrzebowanie organizmu właśnie na białko. Produkty bogate w białko, które powinny być stałym elementem sportowego menu to: mięso, ryby, jaja oraz nabiał. Intensywnie ćwicząc, obowiązkowo spożywaj wymienione produkty, ponieważ niedobór budulca mięśni, jakim jest białko może spowodować utratę ich masy.


Tłuszcze


Nie można ich z diety wyeliminować, ale też zdecydowanie nie powinny one dominować w jadłospisie sportowca. Zadbaj, aby pojawiały się postaci takiej jak masło lub oliwa z oliwek do sałatki, a unikaj smażenia na tłuszczu i jedzenia tłustych sosów, bowiem ciężkostrawne jedzenie nikomu nie służy.


Napoje


Zasada dotycząca wszystkich sportowców i fanów aktywności fizycznej, o której należy pamiętać to picie wody. Bez wody na trening ani rusz. Ma ona mnóstwo zalet, bowiem natychmiast gasi pragnienie, oczyszcza organizm z toksyn oraz zapobiega odwodnieniu organizmu. Jeżeli wolisz uzupełniać płyny napojami izotonicznymi, to wybieraj te bogate w elektrolity. Nie pozwól jednak, aby wygrały one z wodą.


Planuj swój jadłospis oraz swoje ćwiczenia, aby uniknąć sytuacji, w której zaczynasz trening zaraz po spożyciu posiłku. Nie zapomnij, że potrzebujesz również witamin i oraz minerałów, których świetnym źródłem są warzywa i owoce. Dla tych, którzy odczuwają brak witamin, a ich wysiłek jest naprawdę intensywny proponujemy także dostępne na rynku różnego rodzaju suplementy diety.



Nie znalazłeś interesującej Cię porady? Zgłoś propozycję ›

wyślij >


1Co mówią nam oznaczenia na opakowaniach? 2Dieta dla sportowca Dieta dla sportowca 3Jak segregować śmieci? Jak segregować śmieci? 4Dieta na poprawę humoru Dieta na poprawę humoru 5Jak przygotować dom
na Święta?
Jak przygotować dom na Święta?
6Jak wybrać idealny prezent
pod choinkę?
Jak wybrać idealny prezent pod choinkę?
7Jak przygotować świąteczną
listę zakupów?
Jak przygotować świąteczną listę zakupów?
8Jak zorganizować
świąteczne porządki?
Jak zorganizować świąteczne porządki?