Ty kupujesz. My dostarczamy.
Tesco.pl »Tesco Ezakupy »Poradnik domowy »

Jakie są rodzaje pieczywa?

Chleb to podstawowy składnik diety większości ludzi w naszym kraju. Statystyki pokazują, że średnio w ciągu roku spożywamy nieco ponad 50 kg chleba. Chleb spożywany w odpowiednich ilościach, o odpowiednich porach dnia wcale nie musi wiązać się z dodatkowymi kilogramami, a wręcz przeciwnie, może stać się źródłem cennych dla Twojego zdrowia składników takich jak magnez, potas czy błonnik.

Pieczywo to rozmaite wypieki, przygotowane na bazie ciasta z mąki i wody z solą. Jeśli przepis na chleb jest tak prosty, to skąd tak duży i różnorodny wybór? Rodzaje pieczywa rozróżniamy zazwyczaj ze względu na mąkę użytą do jego wyrobu:


pieczywo pszenne – wyrabiane z mąki pszennej. W tej „mącznej” wersji występują takie gatunki pieczywa jak chleb, bagietki francuskie, bułki czy grahamki. Oprócz tego można spotkać się także z wypiekami z dodatkiem tłuszczu, cukru i mleka. Pod taką postacią występują znane i lubiane przez wszystkich rogale, chleb tostowy, bułki typu hot dog oraz chlebek turecki. Jeśli natomiast do podstawowej masy na chleb dodano drożdże, cukier, tłuszcz i mleko, to uzyskać można słodką chałkę, rogale i bułki maślane.

chleb żytni – do tej grupy zalicza się pieczywo, które w swoim składzie posiada mąkę żytnią jasną lub ciemną, często na zakwasie. Do żytniej kategorii pieczywa wpisują się przede wszystkim chleb razowy, pełnoziarnisty, staropolski oraz pumpernikiel.

wypieki mieszane – jest to pieczywo wyrabiane z mąki pszennej i żytniej z dodatkiem drożdży lub zakwasu, np. chleb mleczny, baltonowski, piastowski

To właśnie od rodzaju mąki zależą charakterystyczne walory pieczywa, takie jak smak, konsystencja, chrupkość, trwałość, a także jego kaloryczność i wartości odżywcze.

Często zdarza Ci się, że stoisz przed regałem z pieczywem, nie wiedząc co wybrać? Jasne czy ciemne? Mamy dla Ciebie podpowiedź. Najbardziej wartościowe jest pieczywo z mąki razowej (grubej, raz zmielonej) oraz z mąki z pełnego przemiału (tzw. mąki Grahama), na które ziarna są mielone niemal w całości, jedynie bez niejadalnej łuski. Dzięki temu mąka zachowuje bardzo dużo minerałów, witamin z grupy B oraz błonnika. Pieczywo z takiej "ciemnej" mąki (pszenny graham i grahamki, chleb żytni razowy) jest mniej kaloryczne i na dłużej zaspokaja uczucie głodu. Z kolei jasne pieczywo pszenne (sucharki, białe bułki, bagietki, biały pszenny chleb) jest łatwiej strawne (lepsze np. na długą podróż, dla osób starszych, małych dzieci). Dietetycy zalecają jedzenie różnorodnych rodzajów pieczywa, np. kanapek złożonych z kromki jasnego i ciemnego chleba.

Pyszne i praktyczne jest tradycyjne pieczywo chrupkie – lekkostrawne, bogate w błonnik, witaminy i minerały, które można bardzo długo przechowywać. Warto spróbować chleba orkiszowego, z razowej mąki z pszenicy orkiszowej, która nie podlegała genetycznym manipulacjom od czasów średniowiecza. Zawiera on więcej białka, witamin, minerałów oraz ma dobroczynny wpływ na organizm.

Pieczywo "chlebowe" wypieka się także z różnymi dodatkami – rodzynkami, ziołami, kompozycjami przypraw, smażoną cebulką, oliwą (np. ciabaty), ziarnami sezamu lub słonecznika, makiem czy pestkami dyni. Takie dodatki są jak najbardziej wskazane. Kupuj przede wszystkim pieczywo świeże. Nawet jeśli trochę sczerstwieje, zawsze możemy zjeść je potem w postaci tostów czy grzanek.


Nie znalazłeś interesującej Cię porady? Zgłoś propozycję ›

wyślij >


1Jak przechowywać owoce? 2Mrożonki – zalety mrożenia, co można mrozić, a czego nie? 3Jak zrobić kreatywne
kostki lodu?
4Domowe maseczki
dla suchej cery?
5Jak pozbyć się zapachu
czosnku z ust?
6Jakie są rodzaje pieczywa? 7Kod na jajkach co oznacza? 8Jakich produktów spożywczych
ze sobą nie łączyć?
9Kilka odsłon folii aluminiowej Kilka odsłon folii aluminiowej 10Zabierz śniadanie ze sobą! Zabierz śniadanie ze sobą 11Papier do pieczenia
i nie tylko
Papier do pieczenia i nie tylko
12Pieczenie: szybkie, smaczne
i zdrowe
Pieczenie: szybkie, smaczne i zdrowe
13Bez śniadania ani rusz! Bez śniadania ani rusz! 14Chleb to zdrowie! Chleb to zdrowie! 15Pieczywo na diecie?
Tak, ale jakie?
Pieczywo na diecie? Tak, ale jakie?
16Rodzaje pieczywa - po jakie
sięga się najczęściej?
Rodzaje pieczywa – po jakie sięga się najczęściej?