Ty kupujesz. My dostarczamy.
Tesco.pl »Tesco Ezakupy »Poradnik domowy »

Pieczywo na diecie? Tak, ale jakie?

Według powszechnej opinii pierwszym krokiem przy rozpoczęciu diety jest odstawienie pieczywa. Jednak powinno być wprost przeciwnie! Produkty zbożowe, w tym pieczywo jako podstawa piramidy żywieniowej odgrywają zasadniczą rolę w żywieniu człowieka. Zalecane jest uwzględnienie w diecie jednej bułki z domieszką ziaren, np. kajzerki z sezamem lub makiem. Należy pamiętać, że rezygnując z pieczywa pozbawiamy organizm składników niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania, tj. błonnik pokarmowy, kwas foliowy, witaminy i węglowodany. To właśnie w ich obecności tłuszcz spala się najszybciej! Poza tym węglowodany są podstawowym źródłem energii dla układu nerwowego i mięśni.

Prawdą natomiast jest to, że decydując się na odchudzającą dietę, warto zrezygnować lub poważnie ograniczyć pieczywo jasne pszenne, zwane też białym. Jak najbardziej jednak zalecana w codziennej diecie jest porcja pieczywa żytniego, które bogate jest w błonnik, dzięki czemu stymuluje aktywność motoryczną przewodu pokarmowego, wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn i pobudza proces trawienia. Pieczywo żytnie zawiera ok. 20 proc. więcej błonnika w porównaniu do pieczywa pszennego. Produkty obfitujące w błonnik wymagają długiego żucia, a więc wydłużają czas spożywania posiłków. Dzięki temu, jak również dzięki powodowaniu przez błonnik pokarmowy rozciągania się ścian żołądka powodują dłuższe utrzymywanie się poczucia sytości. Zwróćmy też uwagę na to, że kromka chleba żytniego to jedynie około 60 kcal.

Odpowiednim zdrowym wspomagaczem w utrzymywaniu organizmu w formie w trakcie diety jest również pieczywo wieloziarniste, wypiekane z dodatkiem ziaren, tj. siemię lnianie, sezam czy pestki słonecznika. Ziarna te powodują, że pełnoziarniste bułki mogą być bardziej kaloryczne od swoich pszennych odpowiedników, ale warto zwrócić uwagę na to, że są to pożądane i dobre kalorie, pochodzące z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i omega-6.

Składniki zawarte w pieczywie razowym, żytnim czy wieloziarnistym stanowią bardzo dobre i zdrowe uzupełnienie codziennej diety. Dają energię, są pokarmem dla naszego układu nerwowego, poprawiają wygląd skóry i włosów, zarazem wspomagając odporność organizmu. Witaminy, żelazo, potas i magnez – wszystko to znajdziemy w dobrej jakości pieczywie. Nie rezygnujmy, więc z niego całkowicie nawet, a raczej zwłaszcza podczas diety odchudzającej.


Nie znalazłeś interesującej Cię porady? Zgłoś propozycję ›

wyślij >


1Jak przechowywać owoce? 2Mrożonki – zalety mrożenia, co można mrozić, a czego nie? 3Jak zrobić kreatywne
kostki lodu?
4Domowe maseczki
dla suchej cery?
5Jak pozbyć się zapachu
czosnku z ust?
6Jakie są rodzaje pieczywa? 7Kod na jajkach co oznacza? 8Jakich produktów spożywczych
ze sobą nie łączyć?
9Kilka odsłon folii aluminiowej Kilka odsłon folii aluminiowej 10Zabierz śniadanie ze sobą! Zabierz śniadanie ze sobą 11Papier do pieczenia
i nie tylko
Papier do pieczenia i nie tylko
12Pieczenie: szybkie, smaczne
i zdrowe
Pieczenie: szybkie, smaczne i zdrowe
13Bez śniadania ani rusz! Bez śniadania ani rusz! 14Chleb to zdrowie! Chleb to zdrowie! 15Pieczywo na diecie?
Tak, ale jakie?
Pieczywo na diecie? Tak, ale jakie?
16Rodzaje pieczywa - po jakie
sięga się najczęściej?
Rodzaje pieczywa – po jakie sięga się najczęściej?