Ty kupujesz. My dostarczamy.
Tesco.pl »Tesco Ezakupy »Poradnik domowy »

Rodzaje pieczywa – po jakie sięga się najczęściej?

Pieczywo to podstawowy produkt spożywczy na świecie. Jest on głównym składnikiem codziennej diety człowieka. W Polsce spożycie pieczywa jest jednym z największych na świecie i wynosi około 100 kilogramów na osobę rocznie. Jakie pieczywo mamy do wyboru i po jakie powinniśmy sięgać najczęściej?

Od wielu już lat przemysł młynarski krajów najbardziej rozwiniętych (Francja, Wielka Brytania, Włochy) jest nastawiony na produkcję mąki białej, co doprowadziło do wytworzenia przyzwyczajeń konsumpcji białego pieczywa. Odejście od spożycia pieczywa razowego stało się jednym z czynników nasilenia chorób cywilizacyjnych. Najwłaściwszym wyborem jest spożywanie różnych gatunków pieczywa, a głównie chleba mieszanego pszenno-żytniego, które zawiera dużo składników odżywczych i stosunkowo mało zanieczyszczeń.

W Polsce produkuje się trzy główne rodzaje pieczywa: pszenne (w zależności od rodzaju cukru i tłuszczu dzielimy je na: zwykłe - bez cukru i tłuszczu lub z niewielkim jego dodatkiem, wyborowe - 3 do 15 proc. cukru i tłuszczu oraz półcukiernicze - powyżej 15 proc. cukru i tłuszczu), żytnie oraz mieszane. Wyróżnić możemy także pieczywo dietetyczne. W grupie pieczywa dietetycznego wypiekane jest np. pieczywo bezglutenowe z mąki gryczanej lub ryżowej, niskokaloryczne pieczywo z dużą zawartością błonnika, pieczywo niskosodowe dla osób z nadciśnieniem itp.

W Polsce 60 proc. spożywanego pieczywa stanowi pieczywo mieszane, 30 proc. pieczywo jasne, 10 proc. pieczywo ciemne. W jadłospisie nie powinno zabraknąć pieczywa z dodatkiem ziaren słonecznika, soi, dyni, sezamu, maku czy siemienia lnianego. Nasiona roślin oleistych zawierają dużo błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych do utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu.

Jedzmy świeży chleb na zdrowie, jednak z umiarem i rozważnie pamiętając, że 2-3 kromki chleba lub 2 bułeczki spożyte w ciągu jednego posiłku to wystarczająca ilość, aby dodać organizmowi energii i nie przytyć. Jednak należy wiedzieć, że najzdrowszy chleb w postaci kanapki grubo posmarowanej masłem z dodatkiem majonezu może zmienić się w prawdziwą bombę kaloryczną. Rozkoszujmy się zapachem świeżego bochenka chleba, tak jak rozkoszuje się ludzkość od ponad 4000 lat, kiedy to po raz pierwszy starożytni Egipcjanie upiekli chleb na zakwasie.


Nie znalazłeś interesującej Cię porady? Zgłoś propozycję ›

wyślij >


1Jak przechowywać owoce? 2Mrożonki – zalety mrożenia, co można mrozić, a czego nie? 3Jak zrobić kreatywne
kostki lodu?
4Domowe maseczki
dla suchej cery?
5Jak pozbyć się zapachu
czosnku z ust?
6Jakie są rodzaje pieczywa? 7Kod na jajkach co oznacza? 8Jakich produktów spożywczych
ze sobą nie łączyć?
9Kilka odsłon folii aluminiowej Kilka odsłon folii aluminiowej 10Zabierz śniadanie ze sobą! Zabierz śniadanie ze sobą 11Papier do pieczenia
i nie tylko
Papier do pieczenia i nie tylko
12Pieczenie: szybkie, smaczne
i zdrowe
Pieczenie: szybkie, smaczne i zdrowe
13Bez śniadania ani rusz! Bez śniadania ani rusz! 14Chleb to zdrowie! Chleb to zdrowie! 15Pieczywo na diecie?
Tak, ale jakie?
Pieczywo na diecie? Tak, ale jakie?
16Rodzaje pieczywa - po jakie
sięga się najczęściej?
Rodzaje pieczywa – po jakie sięga się najczęściej?